Laten we hopen dat dit nooit gebeurt
Een rapport, geschreven voor de CDC (USofA) over het inrichten van kampen, men doet het voorkomen alsof dit voor gebruik in het buitenland zal zijn, maar al lezende rijst het vermoeden dat dit in Amerika zelf en in Europa zo neergezet zou kunnen worden.
Interim Operational Considerations for Implementing the Shielding Approach to Prevent COVID-19 Infections in Humanitarian Settings
Center for Disease Control Updated July 26, 2020
Dit document presenteert overwegingen vanuit het perspectief van de Amerikaanse Centers for Disease Control & Prevention (CDC) voor de implementatie van de afschermende aanpak in humanitaire omgevingen, zoals geschetst in documenten met richtsnoeren die gericht zijn op kampen, ontheemde bevolkingsgroepen en omgevingen met weinig middelen.
Deze aanpak is nooit gedocumenteerd en heeft vragen en zorgen opgeroepen bij humanitaire partners die responsactiviteiten in deze omgevingen ondersteunen. Het doel van dit document is om vanuit het CDC-perspectief de potentiële uitdagingen bij de uitvoering van de afschermende aanpak te belichten en als leidraad te dienen bij het denken over de uitvoering bij gebrek aan empirische gegevens. De overwegingen zijn gebaseerd op het huidige bekende bewijsmateriaal over de overdracht en de ernst van coronavirusziekte 2019 (COVID-19) en moeten mogelijk worden herzien als meer informatie beschikbaar komt. Raadpleeg de CDC-website regelmatig voor updates.
Wat is de Shielding Approach1?
De afschermingsaanpak is erop gericht het aantal ernstige COVID-19-gevallen te verminderen door het contact te beperken tussen personen met een hoger risico op het ontwikkelen van ernstige ziekte (“hoog risico”) en de algemene bevolking (“laag risico”).
Personen met een hoog risico zouden tijdelijk worden overgeplaatst naar veilige of “groene zones” op het niveau van het huishouden, de buurt, het kamp/de sector of de gemeenschap, afhankelijk van de context en de setting.
Zij zouden minimaal contact hebben met familieleden en andere inwoners met een laag risico. Uit de huidige gegevens blijkt dat oudere volwassenen en mensen van alle leeftijden met ernstige onderliggende medische aandoeningen een hoger risico lopen op ernstige ziekte ten gevolge van COVID-19.3 In de meeste humanitaire omgevingen vormen oudere bevolkingsgroepen een klein percentage van de totale bevolking.
Daarom wordt in de afschermings- benadering voorgesteld om personen met een hoog risico fysiek af te zonderen van de algemene bevolking om prioriteit te geven aan het gebruik van de beperkte beschikbare middelen en te vermijden dat langdurige inperkingsmaatregelen onder de algemene bevolking moeten worden uitgevoerd. In theorie kan afscherming haar doel bereiken, namelijk hoogrisicopopulaties tegen ziekte en dood beschermen. De toepassing van deze aanpak vereist echter een strikte naleving van het protocol1
Onopzettelijke introductie van het virus in een groene zone kan leiden tot snelle overdracht onder de meest kwetsbare bevolkingsgroepen die de aanpak tracht te beschermen. Tabel 1 bevat een samenvatting van de door Favas beschreven afschermingsaanpak. Zie de richtsnoeren voor de preventie van COVID-19-infecties bij hoogrisicopatiënten in gebieden met weinig middelen, ontheemden en kampen en kampachtige settings 1,2 voor alle details.
Tabel 1: Samenvatting van de afschermingsaanpak
Niveau
Beweging/interacties
Niveau Huishouden (HH): Een specifieke kamer/ruimte aangewezen voor personen met een hoog risico die fysiek geïsoleerd zijn van andere HH-leden. Niveau Buurtniveau: Een aangewezen schuilplaats/ groep van schuilplaatsen (max 5-10 huishoudens), binnen een klein kamp of gebied waar leden met een hoog risico bij elkaar worden gegroepeerd. Buren "ruilen" huishoudens om hoog-risico individuen op te vangen. Kamp/Sector Niveau: Een groep schuilplaatsen zoals scholen, gemeenschapsgebouwen binnen een kamp/sector (max. 50 personen met een hoog risico per afzonderlijke groene zone) waar personen met een hoog risico samen fysiek geïsoleerd zijn.
Leden van de HH met een laag risico mogen de groene zone niet betreden. Als het toch nodig is, mag het alleen worden betreden door gezonde personen na het wassen van de handen en het dragen van gezichtsbedekking. Interacties moeten op een veilige afstand plaatsvinden (ca. 2 meter). Minimale verplaatsing van personen met een hoog risico buiten de groene zone. Leden van de HH met een laag risico blijven buiten het huis sociale afstand bewaren en hygiënepraktijken volgen. Zelfde als hierboven. Een toegangspunt wordt gebruikt voor de uitwisseling van voedsel, voorraden, enz. Een ontmoetingsplaats wordt gebruikt voor bewoners en bezoeTabel 2: Voorgestelde voorwaarden volgens de afschermingsdocumenten en de operationele overwegingen van CDC voor de uitvoeringkers om te interageren terwijl fysieke afstand wordt gehouden (2 meter). Geen beweging in of buiten de groene zone.
Operationele overwegingen
Voorgestelde Voorwaarden
Tabel 2: Voorgestelde voorwaarden volgens de afschermingsdocumenten en de operationele overwegingen van CDC voor de uitvoering
Voorgestelde voorwaarden *Zoals vermeld in het afschermingsdocument* Elke groene zone heeft een speciale latrine/ badgelegenheid voor hoogrisicopatiënten Om het contact met de buiten- wereld tot een minimum te beperken, moet elke groene zone bestaan uit valide personen met een hoog risico die in staat zijn om te zorgen voor bewoners met een handicap of die minder mobiel zijn. Anders moeten voor deze taken personen met een laag risico worden aangewezen, bij voorkeur personen die hersteld zijn van bevestigd COVID-19 en geacht worden immuun te zijn. De groene zone en de leef- gebieden voor bewoners met een hoog risico moeten worden afgestemd op de humanitaire minimumnormen (SPHERE). Monitor de toepassing van de afschermingsaanpak. Mannen en vrouwen, en personen met tuberculose (TB), ernstige immunodeficiëntie of dementie moeten afzonderlijk worden geïsoleerd Aanvaarding door en betrokken- heid van de gemeenschap bij het ontwerp en de uitvoering. Minderjarigen met een hoog risico moeten in de isoleer- cel worden begeleid door één verzorger die ook als bewoner van de groene zone wordt beschouwd wat betreft bewegingen en contacten met personen buiten de groene zone. Groene zone-schuilplaatsen moeten altijd schoon worden gehouden. Bewoners moeten worden voorzien van de nodige reinigingsproducten en materialen om hun woonruimtes schoon te maken. Groene zones moeten ruimer zijn in termen van onderdak per hoofd van de bevolking dan het omliggende kampsector, gebied zelfs ten koste van een grotere verdringing van mensen met een laag risico.
Als voorgesteld door CDC De afschermende aanpak adviseert geen nieuwe faciliteiten te bouwen om groene zones in te richten; slechts weinig instellingen zullen echter bestaande schuilplaatsen of gemeenschap- pelijke faciliteiten hebben met speciale latrines/ badvoorzieningen om hoog- risicopatiënten op te vangen. In deze settings bevinden de meeste latrines die door de HH's worden gebruikt zich buiten het huis en worden ze vaak gedeeld door meerdere HH's. Als er speciale voorzieningen zijn, zorg dan voor veiligheids maatregelen zoals goede verlichting, infrastructuur voor handen wassen en hygiëne, oonderhoud en desinfectie van de latrines. Zorg ervoor dat de voor- zieningen geschikt zijn voor personen met een verhoogd risico op een handicap, kinderen en gescheiden geslachten op buurt-/ kampniveau. Dit kan moeilijk vol te houden zijn, vooral als de verzorgers ook een hoog risico lopen. Aangezien de verzorgers vaak familieleden zullen zijn, moet ervoor worden gezorgd dat deze. strategie sociaal of cultureel aanvaardbaar is. Momenteel weten we niet of voorafgaande besmetting immuniteit verleent. De groene zone en de leef- gebieden voor bewoners met een hoog risico moeten worden afgestemd op de humanitaire minimumnormen (SPHERE).6 De afschermingsaanpak vereist een strikte naleving van de infectie-, preventie- en controlemaatregelen (IPC). Zij vereisen de ononderbroken beschikbaarheid van zeep, water, hygiënische/ schoonmaakbenodigdheden, maskers of stoffen gezichtsbedekkingen, enz. voor alle personen in de groene zones. Er moet dus voor worden gezorgd dat de minimale volksgezondheids- normen worden gehandhaafd en eventueel aangevuld om het risico van andere uitbraken buiten COVID-19 te verminderen.. Het bereiken en handhaven van minimale SPHERE6 -normen is moeilijk in deze settings voor de algemene bevolking. Gebruikers moeten er rekening mee houden dat het verlenen van diensten en leveringen aan hoogrisicopatiënten ten koste kan gaan van laagrisico- patiënten, waardoor zij een verhoogd risico lopen op andere uitbraken. Voor elk type groene zone moeten monitoringprotocollen worden ontwikkeld. Er moet speciaal personeel worden aangesteld om elke groene zone te controleren. Het toezicht omvat zowel de naleving van de protocollen als de mogelijke nadelige gevolgen of resultaten als gevolg van isolatie en stigmatisering. Het kan nodig zijn iemand aan te wijzen binnen de groene zone, indien haalbaar, om bewegingen in/uit de groene zones te minimaliseren. Er zijn meerdere groene zones nodig om dit niveau van scheiding te bereiken, die elk extra input/middelen vereisen. Verdere overwegingen zijn de uitdaging om verschillende etnische groepen, sociaal- culturele groepen of religies binnen één setting te huisvesten. Zelfs met betrokkenheid van de gemeenschap kan er een risico van stigmatisering zijn. Isolatie/afzondering van familieleden, verlies van vrijheid en persoonlijke interacties kunnen extra psychosociale ondersteunings- structuren/-systemen noodzakelijk maken. Zie het punt over aanvullende overwegingen hieronder. Beschermingsmaatregelen zijn van cruciaal belang voor de uitvoering. Zorg voor passende, adequate en aanvaardbare zorg voor andere minderjarigen of personen met een handicap of geestelijke gezondheids- problemen die in de HH blijven wanneer zij van hun hoofdverzorger worden gescheiden. Individuen met een hoog risico zijn verantwoordelijk voor het reinigen en onderhouden van hun eigen woonruimte en faciliteiten. Dit kan niet haalbaar zijn voor personen met een handicap of verminderde mobiliteit. Het handhaven van hygiënische omstandigheden in gemeenschappelijke faciliteiten is moeilijk tijdens niet-uitbraak- instellingen. Bijgevolg kan het noodzakelijk zijn om extra human resource- ondersteuning te bieden. Zorg ervoor dat het richten van risicovolle individuen geen beperkte mitigatie- maatregelen teniet doen bij personen met een laag risico (fysiek afstand in markten of waterpunten, waar haalbaar, enz.). Verschillen in de ruimte op basis van de risico-status kunnen het potentiële risico van blootstelling vergroten bij de rest van de bewoners met lage risico's en kan onaanvaardbaar of onuitvoerbaar zijn, overweegt ruimtebeperkingen en overbevolking in veel instellingen.
Aanvullende overwegingen
De afschermingsaanpak schetst de algemene “logistiek” van implementatie -Wie, wat, waar, hoe. Er kunnen echter aanvullende logistieke uitdagingen zijn om deze strategieën te implementeren als gevolg van niet-beschikbare grondstoffen, transportbeperkingen, beperkte personeelscapaciteit en beschikbaarheid om aan de toegenomen behoeften te voldoen. De aanpak behandelt de potentiële emotionele, sociale / culturele, psychologische impact voor gescheiden individuen noch voor de huishoudens met gescheiden leden. Aanvullende overwegingen om aan te pakken Deze uitdagingen worden hieronder weergegeven.
Bevolkingskenmerken en demografische gegevens
Overweging: het aantal vereiste groene zones kan groter zijn dan verwacht, omdat ze zijn gebaseerd op het totale aantal risicovolle personen, ziektecategorieën en de socio-demografen van het gebied en niet alleen het aandeel oudere bevolking.
Uitleg: oudere volwassenen vertegenwoordigen een klein percentage van de bevolking in vele kampen in humanitaire instellingen (ongeveer 3-5% 4,5), maar in sommige humanitaire instellingen kan meer dan een kwart van de bevolking vallen onder hoog risicocategorieën gebaseerd op onderliggende medische aandoeningen die het risico van een persoon voor ernstige Covid-19-ziekte kunnen verhogen, waaronder chronische nierziekte, obesitas, ernstige hartaandoeningen, sikkelcelziekte en type 2 diabetes. Bovendien bieden veel kampen en nederzettingen meerdere nationaliteiten die mogelijk extra scheiding vereisen, bijvoorbeeld, Kakuma Refugee Camp in Kenya biedt plaats aan vluchtelingen uit 19 landen.
Tijdlijnoverwegingen
Overweging: plan voor een langere duur van de implementatietijd, ten minste 6 maanden.
Uitleg: de afschermingsbenadering stelt voor dat groene zones worden gehandhaafd totdat een van de volgende omstandigheden zich voordoet: (i) voldoende hospitalisatiecapaciteit is vastgesteld; (ii) effectieve vaccin of therapeutische opties worden op grote schaal beschikbaar; of (iii) de COVID-19-epidemie die de bevolking beïnvloedt.
Gezien de beperkte middelen en gezondheidszorg die beschikbaar is voor populaties in humanitaire instellingen voorafgaand aan de pandemie, is het onwaarschijnlijk voldoende ziekenhuisopname (bedden, persoonlijke beschermingsmiddelen, ventilatoren en personeel), zal haalbaar zijn tijdens wijdverspreide transmissie. De nationale capaciteit in veel van de landen waar deze instellingen zich bevinden (bijvoorbeeld Tsjaad, Myanmar en Syrië) is beperkt. Middelen kunnen snel overweldigd raken tijdens de piek van de transmissie en zijn mogelijk niet toegankelijk voor de noodbevolkte populaties.
Vaccin-proeven zijn aan de gang, maar zonder definitieve tijdlijn. Het bereiken van de onderdrukkingsfase waarbij de epidemische subsides enkele maanden kunnen duren en gevallen kunnen verblijven in een tweede of zelfs derde golf. HERD-immuniteit (de uitputting van gevoelige personen) voor COVID-19 is tot nu toe niet aangetoond. Het is ook onduidelijk of een geïnfecteerde persoon immuniteit ontwikkelt en de duur van de potentiële immuniteit onbekend is. Aldus zijn er onvoorziene plannen om rekening te houden met een mogelijk uitgebreide operationele tijdlijn zijn cruciaal.
Andere logistieke overwegingen
Overweging: van plan om extra middelen te identificeren en mechanismen voor supply chain-keten te ondersteunen om groene zones te ondersteunen.
Uitleg: de implementatie en werking van groene zones vereist een sterke coördinatie bij verschillende sectoren die aanzienlijke extra bronnen kunnen vereisen: benodigdheden en personeel om deze ruimtes te handhaven – schuilplaatsen, IPC, water, sanitaire voorzieningen en hygiëne (wassen), non-food-artikelen (NFI’s) ) (bedden, linnengoed, gerechten / keukengerei, watercontainers), psychosociale ondersteuning, monitoren / supervisors, verzorgers / begeleiders, risicocommunicatie en communautaire betrokkenheid, veiligheid, enz. Gezien Global Reductions in grondstoffentekorten, 17 bewegingsbeperkingen, grenssluitingen, en Verminderd trucking en vluchten, het is belangrijk om te schetsen aan welke aanvullende middelen nodig zijn en hoe ze worden verkregen.
Bescherming
Overweging: zorg voor veilige en beschermende omgevingen voor alle personen, waaronder minderjarigen en personen die extra zorg nodig hebben, of ze in de groene zone zijn of in een huishouden blijven nadat de primaire verzorger of inkomstenaanbieder naar de groene zone is verhuisd.
Uitleg: het scheiden van gezinnen en verstoren en deconstrueren van multigenerationele huishoudens kan op lange termijn negatieve gevolgen hebben. Afschermingsstrategieën moeten in overweging nemen van socioculturele gendernormen om adequaat te beoordelen en de risico’s voor individuen, met name vrouwen en meisjes te beoordelen. Beperkende gendernormen kunnen worden verergerd door isolatiestrategieën zoals afscherming. Op het niveau van de huishoudens is het isoleren van individuen en het beperken van hun interactie, verergerd met sociale en economische verstoring heeft de zorgen van potentieel verhoogd risico op partnergeweld verhoogd. Huishoudens die deelnemen aan huisswaps of sectorbrede cohorten zijn in het bijzonder risico op gendergerelateerd geweld, intimidatie, misbruik en exploitatie omdat resterende leden van het huishouden geen besluitvormers of verantwoordelijk zijn voor de behoeften van huishoudens.
Sociale / culturele / religieuze praktijken
Overweging: plan voor potentiële verstoring van sociale netwerken.
Uitleg: Gemeenschapsvieringen (religieuze feestdagen), Beravement (begrafenissen) en andere overgangsriten zijn hoekstenen van vele samenlevingen. Proactieve planning van tevoren, inclusief sterke betrokkenheid van de Gemeenschap en risico-communicatie is nodig om de kwesties en bezorgdheid te verbeteren om individuen deel te laten nemen aan gemeenschappelijke praktijken omdat ze worden afgeschermd. Het niet doen kan leiden tot zowel interpersoonlijk als gemeenschappelijk geweld.
Mentale gezondheid
Overweging: zorgen voor geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning *, structuren zijn aanwezig om meer stress en angst aan te pakken.
Uitleg: aanvullende stress en zorgen zijn gebruikelijk tijdens elke epidemie en kan meer worden uitgesproken met CVID-19 vanwege de nieuwheid van de ziekte en de verhoogde angst voor infectie, verhoogde kinderopvangsverantwoordelijkheden als gevolg van schoolafsluitingen en verlies van levensonderhoud. Dus, naast het risico van stigmatisering en gevoel van isolatie, kan deze afschermingsbenadering een belangrijke psychologische impact hebben en kan leiden tot een aanzienlijke emotionele nood, de bestaande psychische aandoening verergeren of bijdragen aan angst, depressie, hulpeloosheid, verdriet, drugsmisbruik, of gedachten aan zelfmoord onder degenen die gescheiden zijn of achtergelaten zijn. Afgeschermde personen met gelijktijdige ernstige geestelijke gezondheidsvoorwaarden mogen niet alleen worden gelaten. Er moet een verzorger zijn die aan hen is toegewezen om verdere beschermingsrisico’s zoals verwaarlozing en misbruik te voorkomen.
Overzicht
De afschermingsbenadering is een ambitieuze onderneming, die kan blijken effectief te zijn bij het voorkomen van OCVID-19-infectie bij populaties met een hoog risico, indien goed beheerd. Hoewel het uitgangspunt is gebaseerd op mitigatiestrategieën die in het Verenigd Koninkrijk worden gebruikt, is geen empirisch bewijs of deze aanpak zal toenemen, afnemen of geen effect hebben op morbiditeit en mortaliteit tijdens de COVID-19-epidemie in verschillende humanitaire instellingen. Dit document benadrukt A) Risico’s en uitdagingen voor het implementeren van deze aanpak, b) behoefte aan extra bronnen in gebieden met beperkte of verminderde capaciteit, c) onbepaalde tijdlijn, en d) mogelijke kortetermijn- en langdurige nadelige gevolgen.
Volksgezondheid richt zich niet alleen op de uitroeiing van de ziekte, maar behandelt het hele spectrum van gezondheid en welzijn. Populaties verplaatst, als gevolg van natuurrampen of oorlog en, conflicten zijn al kwetsbaar en hebben het toegenomen mentaal, fysiek en / of emotioneel trauma ervaren. Hoewel de afschermingsbenadering niet bedoeld is om dwingen te zijn, kan het worden gedwongen of worden verkeerd begrepen in humanitaire instellingen. Zoals met veel communautaire interventies bedoeld om Covid-19-morbiditeit en mortaliteit, naleving en gedragsverandering te verminderen, zijn de primaire tariefbeperkende stappen en kunnen worden aangedreven door sociale en emotionele factoren. Deze wijzigingen zijn moeilijk in ontwikkelde, stabiele instellingen; Ze kunnen dus bijzonder uitdagen in humanitaire instellingen die hun eigen set meervoudige uitdagingen in rekening brengen die in aanmerking moeten worden genomen.
Household-level afscherming lijkt het meest haalbaar en waardig te zijn, omdat het de minste verstoring van de gezinsstructuur en levensstijl, kritische componenten mogelijk maakt om de naleving te behouden. Het is echter het meest vatbaar voor de invoering van een virus als gevolg van noodzakelijke beweging of interactie buiten de groene zone, minder overzicht en vaak grote huishoudingsgroottes. Het kan minder haalbaar zijn in de instellingen waar gezinsasers klein zijn en geen meerdere compartimenten hebben. In humanitaire instellingen, kan klein dorp, sector / blok of camp-level afscherming mogelijk maken voor meer naleving van het voorgestelde protocol, maar ten koste van sociale effecten van de langere termijn geactiveerd door scheiding van vrienden en familie, gevoelens van isolatie en stigmatisering. Het belangrijkste is dat accidentele introductie van het virus in een groene zone kan resulteren in snelle transmissie en verhoogde morbiditeit en mortaliteit zoals waargenomen in geassisteerde zorgfaciliteiten in de VS.26
De afschermingsbenadering is bedoeld om stress op het gezondheidszorgsysteem te verlichten en de negatieve economische gevolgen van langetermijnbewerkingsmaatregelen en lockdowns te omzeilen door de meest kwetsbaren te beschermen. 1.24,25 implementatie van deze aanpak zal een zorgvuldige planning, aanvullende middelen, strikt betrekken, Houding en sterke coördinatie met meerdere sector, die bureaus vereisen om de potentiële repercussie te overwegen bij populaties die collectief fysiek en psychisch trauma hebben ervaren, waardoor ze kwetsbaarder maken voor ongunstige psychosociale gevolgen. Bovendien is de nadenkende overweging van het potentiële voordeel ten opzichte van de sociale en financiële kosten van de implementatie nodig in humanitaire instellingen.
- Specifieke psychosociale ondersteuningsbegeleiding tijdens COVID-19, omdat specifieke vakgebieden buiten het bereik van dit document liggen.
Referenties
- Favas, C. Guidance for the prevention of COVID-19 infections among high-risk individuals in camps and camp-like settings pdf icon[465 KB, 15 pages]external icon. London School of Hygiene and Tropical Medicine, 31 March 2020.
- Maysoon, D, Zandvoort K, Flasche S, et al. COVID-19 control in low-income settings and displaced populations: what can realistically be done?external icon. 2020. London School of Hygiene and Tropical Medicine.
- Centers for Disease Control and Prevention. Groups at Higher Risk for Severe Illness. Content source: National Center for Immunization and Respiratory Diseases (NCIRD), Division of Viral Diseases. Last content review 14 May 2020.
- UNHCR Statistical Yearbook 2016external icon.
- UNHCR -Rohingya Refugee Response/Bangladesh-Joint Government of Bangladesh-UNHCR, Population Factsheet. Annex I and II. March 31,2020. Sent by email.
- The Sphere Handbook. Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response, 2018 editionexternal icon.
- Butler, N., Tulloch. O. Anthrologica, 2020. Social Sciences in Humanitarian Action pdf icon[275 KB, 8 pages]external icon.
- Blum, L.S., Yemweni, A., Trinies, V. et al. Programmatic implications for promotion of handwashing behavior in an internally displaced persons camp in North Kivu, Democratic Republic of Congo. Confl Health 13, 54 (2019). https://doi.org/10.1186/s13031-019-0225-xexternal icon.
- Cronin AA, Shrestha D, Cornier N, Abdalla F, Ezard N, Aramburu C. A review of water and sanitation provision in refugee camps in association with selected health and nutrition indicators–the need for integrated service provisionexternal icon. J Water Health. 2008;6(1):1-13. doi:10.2166/wh.2007.019.
- Nyoka R, Foote AM, Woods E, et al. Sanitation practices and perceptions in Kakuma refugee camp, Kenya: Comparing the status quo with a novel service-based approachexternal icon. [published correction appears in PLoS One. 2017 Dec 19;12 (12 ):e0190129]. PLoS One. 2017;12(7):e0180864. Published 2017 Jul 13.
- Working with Persons with Disabilities in Forced Displacement pdf icon[343 KB, 28 pages]external icon: Need to Know Guidance 1. 2019.
- IFRC, UNICEF and WHO. Social Stigma Associated with COVID-19: A guide to preventing and addressing social stigma associated with COVID-19external icon.
- Sethi S, Jonsson R, Skaff R, Tyler F. Community-Based Noncommunicable Disease Care for Syrian Refugees in Lebanonexternal icon. Glob Health Sci Pract. 2017;5(3):495-506. Published 2017 Sep 28. doi:10.9745/GHSP-D-17-00043.
- Akik C, Ghattas H, Mesmar S, Rabkin M, El-Sadr WM, Fouad FM. Host country responses to non-communicable diseases amongst Syrian refugees: a reviewexternal icon. Confl Health. 2019;13:8. Published 2019 Mar 22. doi:10.1186/s13031-019-0192-2.
- Rehr M, Shoaib M, Ellithy S, et al. Prevalence of non-communicable diseases and access to care among non-camp Syrian refugees in northern Jordan. Confl Healthexternal icon. 2018;12:33. Published 2018 Jul 11. doi:10.1186/s13031-018-0168-7.
- UNHCR, Kakuma camp and Kalobeyei Settlement Visitors Guide pdf icon[5.7 MB, 10 pages]external icon.
- World Health Organization. COVID-19 Supply Chain System, Requesting and Receiving Suppliesexternal icon.
- UNFPA: COVID-19, A Gender Lens: Protecting sexual and reproductive health and rights and promoting gender equality.
- IFRC, Prevention and Response to Sexual and Gender-Based Violence in COVID-19, A protection, Gender and Inclusion PGI Technical guidance note pdf icon[560 KB, 12 pages]external icon.
- Inter-agency Standing Committee Interim guidance -Technical note. Protection from sexual exploitation and abuse (PSEA) during COVID-19 response. Version 1.
- Rashad, M, Farrell, S. April 24, 2020. Reuters, Islam’s holiest sites emptied by coronavirus crisis as Ramadhan beginsexternal icon.
- ABP News Bureau, April 24, 2020. Pakistani Imams Overrule Lockdown for Ramadan, 253 Healthcare Workers get Infected with COVID-19external icon.
- Operational considerations for multisectoral mental health and psychosocial support programmes during the COVID-19 pandemic, Version 1.1pdf iconexternal icon.
- Public Health England: Guidance on Shielding and Protecting People Who are Clinically Extremely Vulnerable from COVID-19external icon.
- Van Bunnik, Bram A.D., Morgan, L.K., et a. Segmentation and shielding of the most vulnerable members elements of an exit strategy from COVID-19external icon. University of Edinburg.
- Michael TM, Clark S, Pogosjans S, et al. COVID-19 in a Long-Term Care Facility — King County, Washington, February 27–March 9, 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2020; 69:339-342. DOI: http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6912e1