Operationele overwegingen voor humanitaire instellingen

Laten we hopen dat dit nooit gebeurt

Een rapport, geschreven voor de CDC (USofA) over het inrichten van kampen, men doet het voorkomen alsof dit voor gebruik in het buitenland zal zijn, maar al lezende rijst het vermoeden dat dit in Amerika zelf en in Europa zo neergezet zou kunnen worden.


Interim Operational Considerations for Implementing the Shielding Approach to Prevent COVID-19 Infections in Humanitarian Settings

Center for Disease Control Updated July 26, 2020

Dit document presenteert overwegingen vanuit het perspectief van de Amerikaanse Centers for Disease Control & Prevention (CDC) voor de implementatie van de afschermende aanpak in humanitaire omgevingen, zoals geschetst in documenten met richtsnoeren die gericht zijn op kampen, ontheemde bevolkingsgroepen en omgevingen met weinig middelen.

Deze aanpak is nooit gedocumenteerd en heeft vragen en zorgen opgeroepen bij humanitaire partners die responsactiviteiten in deze omgevingen ondersteunen. Het doel van dit document is om vanuit het CDC-perspectief de potentiële uitdagingen bij de uitvoering van de afschermende aanpak te belichten en als leidraad te dienen bij het denken over de uitvoering bij gebrek aan empirische gegevens. De overwegingen zijn gebaseerd op het huidige bekende bewijsmateriaal over de overdracht en de ernst van coronavirusziekte 2019 (COVID-19) en moeten mogelijk worden herzien als meer informatie beschikbaar komt. Raadpleeg de CDC-website regelmatig voor updates.

Wat is de Shielding Approach1?

De afschermingsaanpak is erop gericht het aantal ernstige COVID-19-gevallen te verminderen door het contact te beperken tussen personen met een hoger risico op het ontwikkelen van ernstige ziekte (“hoog risico”) en de algemene bevolking (“laag risico”).

Personen met een hoog risico zouden tijdelijk worden overgeplaatst naar veilige of “groene zones” op het niveau van het huishouden, de buurt, het kamp/de sector of de gemeenschap, afhankelijk van de context en de setting.

Zij zouden minimaal contact hebben met familieleden en andere inwoners met een laag risico. Uit de huidige gegevens blijkt dat oudere volwassenen en mensen van alle leeftijden met ernstige onderliggende medische aandoeningen een hoger risico lopen op ernstige ziekte ten gevolge van COVID-19.3 In de meeste humanitaire omgevingen vormen oudere bevolkingsgroepen een klein percentage van de totale bevolking.

Daarom wordt in de afschermings- benadering voorgesteld om personen met een hoog risico fysiek af te zonderen van de algemene bevolking om prioriteit te geven aan het gebruik van de beperkte beschikbare middelen en te vermijden dat langdurige inperkingsmaatregelen onder de algemene bevolking moeten worden uitgevoerd. In theorie kan afscherming haar doel bereiken, namelijk hoogrisicopopulaties tegen ziekte en dood beschermen. De toepassing van deze aanpak vereist echter een strikte naleving van het protocol1

Onopzettelijke introductie van het virus in een groene zone kan leiden tot snelle overdracht onder de meest kwetsbare bevolkingsgroepen die de aanpak tracht te beschermen. Tabel 1 bevat een samenvatting van de door Favas beschreven afschermingsaanpak. Zie de richtsnoeren voor de preventie van COVID-19-infecties bij hoogrisicopatiënten in gebieden met weinig middelen, ontheemden en kampen en kampachtige settings 1,2 voor alle details.

Tabel 1: Samenvatting van de afschermingsaanpak

Niveau
Beweging/interacties 
Niveau Huishouden (HH):
Een specifieke kamer/ruimte 
aangewezen voor personen 
met een hoog risico 
die fysiek geïsoleerd zijn 
van andere HH-leden.













Niveau Buurtniveau:
Een aangewezen schuilplaats/
groep van schuilplaatsen 
(max 5-10 huishoudens), 
binnen een klein kamp of 
gebied waar leden met een 
hoog risico bij elkaar worden 
gegroepeerd. Buren "ruilen" 
huishoudens om hoog-risico 
individuen op te vangen.

Kamp/Sector Niveau:
Een groep schuilplaatsen zoals
scholen, gemeenschapsgebouwen 
binnen een kamp/sector (max.
50 personen met een hoog 
risico per afzonderlijke 
groene zone) waar personen 
met een hoog risico samen 
fysiek geïsoleerd zijn.



Leden van de HH met een laag 
risico mogen de groene zone 
niet betreden. Als het toch 
nodig is, mag het alleen 
worden betreden door gezonde 
personen na het wassen van 
de handen en het dragen van 
gezichtsbedekking. 
Interacties moeten op een 
veilige afstand plaatsvinden 
(ca. 2 meter). Minimale 
verplaatsing van personen 
met een hoog risico buiten 
de groene zone. Leden van 
de HH met een laag risico 
blijven buiten het huis 
sociale afstand bewaren 
en hygiënepraktijken volgen.

Zelfde als hierboven.










Een toegangspunt wordt 
gebruikt voor de uitwisseling 
van voedsel, voorraden, enz. 
Een ontmoetingsplaats wordt 
gebruikt voor bewoners en 
bezoeTabel 2: Voorgestelde 
voorwaarden volgens de 
afschermingsdocumenten en 
de operationele overwegingen 
van CDC voor de 
uitvoeringkers om te 
interageren 
terwijl fysieke afstand 
wordt gehouden (2 meter). 
Geen beweging in of buiten 
de groene zone.

Operationele overwegingen

Voorgestelde Voorwaarden

Tabel 2: Voorgestelde voorwaarden volgens de afschermingsdocumenten en de operationele overwegingen van CDC voor de uitvoering

Voorgestelde voorwaarden 
*Zoals vermeld in het 
afschermingsdocument* 

Elke groene zone heeft een 
speciale latrine/
badgelegenheid voor 
hoogrisicopatiënten






























Om het contact met de buiten-
wereld tot een minimum te 
beperken, moet elke groene 
zone bestaan uit valide 
personen met een hoog risico 
die in staat zijn om te 
zorgen voor bewoners met een 
handicap of die minder 
mobiel zijn.  Anders moeten 
voor deze taken personen met 
een laag risico worden 
aangewezen, bij voorkeur 
personen die hersteld zijn 
van bevestigd COVID-19 en 
geacht worden immuun te zijn.

De groene zone en de leef-
gebieden voor bewoners met 
een hoog risico moeten 
worden afgestemd op de 
humanitaire minimumnormen 
(SPHERE).






























Monitor de toepassing van de 
afschermingsaanpak. 
















Mannen en vrouwen, en personen 
met tuberculose (TB), ernstige
immunodeficiëntie of dementie
moeten afzonderlijk worden 
geïsoleerd






Aanvaarding door en betrokken-
heid van de gemeenschap bij
het ontwerp en de uitvoering.










Minderjarigen met een hoog 
risico moeten in de isoleer-
cel worden begeleid door één 
verzorger die ook als bewoner 
van de groene zone wordt 
beschouwd wat betreft 
bewegingen en contacten met 
personen buiten de groene 
zone.



Groene zone-schuilplaatsen 
moeten altijd schoon worden 
gehouden. Bewoners moeten 
worden voorzien van de nodige
reinigingsproducten en 
materialen om hun woonruimtes 
schoon te maken.










Groene zones moeten ruimer 
zijn in termen van onderdak
per hoofd van de bevolking 
dan het omliggende kampsector,
gebied zelfs ten koste van 
een grotere verdringing van 
mensen met een laag risico.












Als voorgesteld door CDC


De afschermende aanpak 
adviseert geen nieuwe 
faciliteiten te bouwen om 
groene zones in te richten; 
slechts weinig instellingen 
zullen echter bestaande 
schuilplaatsen of gemeenschap-
pelijke faciliteiten hebben 
met speciale latrines/
badvoorzieningen om hoog-
risicopatiënten op te vangen.
In deze settings bevinden de 
meeste latrines die door de 
HH's worden gebruikt zich 
buiten het huis en worden 
ze vaak gedeeld door meerdere 
HH's. 

Als er speciale voorzieningen 
zijn, zorg dan voor veiligheids
maatregelen zoals goede 
verlichting, infrastructuur 
voor handen wassen en hygiëne, 
oonderhoud en desinfectie van 
de latrines. 

Zorg ervoor dat de voor-
zieningen geschikt zijn voor 
personen met een verhoogd
risico op een handicap, 
kinderen en gescheiden 
geslachten op buurt-/
kampniveau.

Dit kan moeilijk vol te houden 
zijn, vooral als de verzorgers
ook een hoog risico lopen. 
Aangezien de verzorgers vaak 
familieleden zullen zijn, moet 
ervoor worden gezorgd dat deze.
strategie sociaal of cultureel
aanvaardbaar is. 

Momenteel weten we niet of 
voorafgaande besmetting 
immuniteit verleent.




De groene zone en de leef-
gebieden voor bewoners met 
een hoog risico moeten worden 
afgestemd op de humanitaire 
minimumnormen (SPHERE).6 
De afschermingsaanpak vereist 
een strikte naleving van de 
infectie-, preventie- en 
controlemaatregelen (IPC). 
Zij vereisen de ononderbroken
beschikbaarheid van zeep, 
water, hygiënische/
schoonmaakbenodigdheden, 
maskers of stoffen 
gezichtsbedekkingen, enz. 
voor alle personen in de 
groene zones. Er moet dus 
voor worden gezorgd dat de 
minimale volksgezondheids-
normen worden gehandhaafd en 
eventueel aangevuld om het 
risico van andere uitbraken 
buiten COVID-19 te verminderen..
Het bereiken en handhaven van
minimale SPHERE6 -normen is 
moeilijk in deze settings 
voor de algemene bevolking.
Gebruikers moeten er rekening
mee houden dat het verlenen 
van diensten en leveringen 
aan hoogrisicopatiënten ten 
koste kan gaan van laagrisico-
patiënten, waardoor zij een 
verhoogd risico lopen op 
andere uitbraken. 

Voor elk type groene zone
moeten monitoringprotocollen 
worden ontwikkeld. Er moet 
speciaal personeel worden 
aangesteld om elke groene 
zone te controleren. Het 
toezicht omvat zowel de 
naleving van de protocollen 
als de mogelijke nadelige 
gevolgen of resultaten als 
gevolg van isolatie en 
stigmatisering. Het kan 
nodig zijn iemand aan te 
wijzen binnen de groene 
zone, indien haalbaar, om 
bewegingen in/uit de groene 
zones te minimaliseren.

Er zijn meerdere groene zones 
nodig om dit niveau van 
scheiding te bereiken, die elk 
extra input/middelen vereisen.
Verdere overwegingen zijn de 
uitdaging om verschillende 
etnische groepen, sociaal-
culturele groepen of religies 
binnen één setting te 
huisvesten. 

Zelfs met betrokkenheid van de
gemeenschap kan er een risico 
van stigmatisering zijn.
Isolatie/afzondering van 
familieleden, verlies van 
vrijheid en persoonlijke 
interacties kunnen extra 
psychosociale ondersteunings-
structuren/-systemen 
noodzakelijk maken. Zie het 
punt over aanvullende 
overwegingen hieronder.

Beschermingsmaatregelen zijn 
van cruciaal belang voor de 
uitvoering. Zorg voor passende,
adequate en aanvaardbare zorg 
voor andere minderjarigen of 
personen met een handicap of 
geestelijke gezondheids-
problemen die in de HH 
blijven wanneer zij van hun 
hoofdverzorger worden 
gescheiden.

Individuen met een hoog risico 
zijn verantwoordelijk voor het
reinigen en onderhouden van 
hun eigen woonruimte en 
faciliteiten. Dit kan niet 
haalbaar zijn voor personen 
met een handicap of verminderde
mobiliteit. Het handhaven van 
hygiënische omstandigheden in 
gemeenschappelijke 
faciliteiten is moeilijk 
tijdens niet-uitbraak-
instellingen. Bijgevolg kan 
het noodzakelijk zijn om 
extra human resource-
ondersteuning te bieden.

Zorg ervoor dat het richten 
van risicovolle individuen 
geen beperkte mitigatie-
maatregelen teniet doen bij 
personen met een laag risico 
(fysiek afstand in markten 
of waterpunten, waar haalbaar,
enz.). Verschillen in de 
ruimte op basis van de 
risico-status kunnen het 
potentiële risico van 
blootstelling vergroten bij 
de rest van de bewoners met 
lage risico's en kan 
onaanvaardbaar of 
onuitvoerbaar zijn, 
overweegt ruimtebeperkingen 
en overbevolking in veel 
instellingen.

Aanvullende overwegingen


De afschermingsaanpak schetst de algemene “logistiek” van implementatie -Wie, wat, waar, hoe. Er kunnen echter aanvullende logistieke uitdagingen zijn om deze strategieën te implementeren als gevolg van niet-beschikbare grondstoffen, transportbeperkingen, beperkte personeelscapaciteit en beschikbaarheid om aan de toegenomen behoeften te voldoen. De aanpak behandelt de potentiële emotionele, sociale / culturele, psychologische impact voor gescheiden individuen noch voor de huishoudens met gescheiden leden. Aanvullende overwegingen om aan te pakken Deze uitdagingen worden hieronder weergegeven.

Bevolkingskenmerken en demografische gegevens

Overweging: het aantal vereiste groene zones kan groter zijn dan verwacht, omdat ze zijn gebaseerd op het totale aantal risicovolle personen, ziektecategorieën en de socio-demografen van het gebied en niet alleen het aandeel oudere bevolking.

Uitleg: oudere volwassenen vertegenwoordigen een klein percentage van de bevolking in vele kampen in humanitaire instellingen (ongeveer 3-5% 4,5), maar in sommige humanitaire instellingen kan meer dan een kwart van de bevolking vallen onder hoog risicocategorieën gebaseerd op onderliggende medische aandoeningen die het risico van een persoon voor ernstige Covid-19-ziekte kunnen verhogen, waaronder chronische nierziekte, obesitas, ernstige hartaandoeningen, sikkelcelziekte en type 2 diabetes. Bovendien bieden veel kampen en nederzettingen meerdere nationaliteiten die mogelijk extra scheiding vereisen, bijvoorbeeld, Kakuma Refugee Camp in Kenya biedt plaats aan vluchtelingen uit 19 landen.

Tijdlijnoverwegingen

Overweging: plan voor een langere duur van de implementatietijd, ten minste 6 maanden.

Uitleg: de afschermingsbenadering stelt voor dat groene zones worden gehandhaafd totdat een van de volgende omstandigheden zich voordoet: (i) voldoende hospitalisatiecapaciteit is vastgesteld; (ii) effectieve vaccin of therapeutische opties worden op grote schaal beschikbaar; of (iii) de COVID-19-epidemie die de bevolking beïnvloedt.

Gezien de beperkte middelen en gezondheidszorg die beschikbaar is voor populaties in humanitaire instellingen voorafgaand aan de pandemie, is het onwaarschijnlijk voldoende ziekenhuisopname (bedden, persoonlijke beschermingsmiddelen, ventilatoren en personeel), zal haalbaar zijn tijdens wijdverspreide transmissie. De nationale capaciteit in veel van de landen waar deze instellingen zich bevinden (bijvoorbeeld Tsjaad, Myanmar en Syrië) is beperkt. Middelen kunnen snel overweldigd raken tijdens de piek van de transmissie en zijn mogelijk niet toegankelijk voor de noodbevolkte populaties.

Vaccin-proeven zijn aan de gang, maar zonder definitieve tijdlijn. Het bereiken van de onderdrukkingsfase waarbij de epidemische subsides enkele maanden kunnen duren en gevallen kunnen verblijven in een tweede of zelfs derde golf. HERD-immuniteit (de uitputting van gevoelige personen) voor COVID-19 is tot nu toe niet aangetoond. Het is ook onduidelijk of een geïnfecteerde persoon immuniteit ontwikkelt en de duur van de potentiële immuniteit onbekend is. Aldus zijn er onvoorziene plannen om rekening te houden met een mogelijk uitgebreide operationele tijdlijn zijn cruciaal.

Andere logistieke overwegingen

Overweging: van plan om extra middelen te identificeren en mechanismen voor supply chain-keten te ondersteunen om groene zones te ondersteunen.

Uitleg: de implementatie en werking van groene zones vereist een sterke coördinatie bij verschillende sectoren die aanzienlijke extra bronnen kunnen vereisen: benodigdheden en personeel om deze ruimtes te handhaven – schuilplaatsen, IPC, water, sanitaire voorzieningen en hygiëne (wassen), non-food-artikelen (NFI’s) ) (bedden, linnengoed, gerechten / keukengerei, watercontainers), psychosociale ondersteuning, monitoren / supervisors, verzorgers / begeleiders, risicocommunicatie en communautaire betrokkenheid, veiligheid, enz. Gezien Global Reductions in grondstoffentekorten, 17 bewegingsbeperkingen, grenssluitingen, en Verminderd trucking en vluchten, het is belangrijk om te schetsen aan welke aanvullende middelen nodig zijn en hoe ze worden verkregen.

Bescherming

Overweging: zorg voor veilige en beschermende omgevingen voor alle personen, waaronder minderjarigen en personen die extra zorg nodig hebben, of ze in de groene zone zijn of in een huishouden blijven nadat de primaire verzorger of inkomstenaanbieder naar de groene zone is verhuisd.

Uitleg: het scheiden van gezinnen en verstoren en deconstrueren van multigenerationele huishoudens kan op lange termijn negatieve gevolgen hebben. Afschermingsstrategieën moeten in overweging nemen van socioculturele gendernormen om adequaat te beoordelen en de risico’s voor individuen, met name vrouwen en meisjes te beoordelen. Beperkende gendernormen kunnen worden verergerd door isolatiestrategieën zoals afscherming. Op het niveau van de huishoudens is het isoleren van individuen en het beperken van hun interactie, verergerd met sociale en economische verstoring heeft de zorgen van potentieel verhoogd risico op partnergeweld verhoogd. Huishoudens die deelnemen aan huisswaps of sectorbrede cohorten zijn in het bijzonder risico op gendergerelateerd geweld, intimidatie, misbruik en exploitatie omdat resterende leden van het huishouden geen besluitvormers of verantwoordelijk zijn voor de behoeften van huishoudens.

Sociale / culturele / religieuze praktijken


Overweging: plan voor potentiële verstoring van sociale netwerken.

Uitleg: Gemeenschapsvieringen (religieuze feestdagen), Beravement (begrafenissen) en andere overgangsriten zijn hoekstenen van vele samenlevingen. Proactieve planning van tevoren, inclusief sterke betrokkenheid van de Gemeenschap en risico-communicatie is nodig om de kwesties en bezorgdheid te verbeteren om individuen deel te laten nemen aan gemeenschappelijke praktijken omdat ze worden afgeschermd. Het niet doen kan leiden tot zowel interpersoonlijk als gemeenschappelijk geweld.

Mentale gezondheid

Overweging: zorgen voor geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning *, structuren zijn aanwezig om meer stress en angst aan te pakken.

Uitleg: aanvullende stress en zorgen zijn gebruikelijk tijdens elke epidemie en kan meer worden uitgesproken met CVID-19 vanwege de nieuwheid van de ziekte en de verhoogde angst voor infectie, verhoogde kinderopvangsverantwoordelijkheden als gevolg van schoolafsluitingen en verlies van levensonderhoud. Dus, naast het risico van stigmatisering en gevoel van isolatie, kan deze afschermingsbenadering een belangrijke psychologische impact hebben en kan leiden tot een aanzienlijke emotionele nood, de bestaande psychische aandoening verergeren of bijdragen aan angst, depressie, hulpeloosheid, verdriet, drugsmisbruik, of gedachten aan zelfmoord onder degenen die gescheiden zijn of achtergelaten zijn. Afgeschermde personen met gelijktijdige ernstige geestelijke gezondheidsvoorwaarden mogen niet alleen worden gelaten. Er moet een verzorger zijn die aan hen is toegewezen om verdere beschermingsrisico’s zoals verwaarlozing en misbruik te voorkomen.

Overzicht

De afschermingsbenadering is een ambitieuze onderneming, die kan blijken effectief te zijn bij het voorkomen van OCVID-19-infectie bij populaties met een hoog risico, indien goed beheerd. Hoewel het uitgangspunt is gebaseerd op mitigatiestrategieën die in het Verenigd Koninkrijk worden gebruikt, is geen empirisch bewijs of deze aanpak zal toenemen, afnemen of geen effect hebben op morbiditeit en mortaliteit tijdens de COVID-19-epidemie in verschillende humanitaire instellingen. Dit document benadrukt A) Risico’s en uitdagingen voor het implementeren van deze aanpak, b) behoefte aan extra bronnen in gebieden met beperkte of verminderde capaciteit, c) onbepaalde tijdlijn, en d) mogelijke kortetermijn- en langdurige nadelige gevolgen.

Volksgezondheid richt zich niet alleen op de uitroeiing van de ziekte, maar behandelt het hele spectrum van gezondheid en welzijn. Populaties verplaatst, als gevolg van natuurrampen of oorlog en, conflicten zijn al kwetsbaar en hebben het toegenomen mentaal, fysiek en / of emotioneel trauma ervaren. Hoewel de afschermingsbenadering niet bedoeld is om dwingen te zijn, kan het worden gedwongen of worden verkeerd begrepen in humanitaire instellingen. Zoals met veel communautaire interventies bedoeld om Covid-19-morbiditeit en mortaliteit, naleving en gedragsverandering te verminderen, zijn de primaire tariefbeperkende stappen en kunnen worden aangedreven door sociale en emotionele factoren. Deze wijzigingen zijn moeilijk in ontwikkelde, stabiele instellingen; Ze kunnen dus bijzonder uitdagen in humanitaire instellingen die hun eigen set meervoudige uitdagingen in rekening brengen die in aanmerking moeten worden genomen.

Household-level afscherming lijkt het meest haalbaar en waardig te zijn, omdat het de minste verstoring van de gezinsstructuur en levensstijl, kritische componenten mogelijk maakt om de naleving te behouden. Het is echter het meest vatbaar voor de invoering van een virus als gevolg van noodzakelijke beweging of interactie buiten de groene zone, minder overzicht en vaak grote huishoudingsgroottes. Het kan minder haalbaar zijn in de instellingen waar gezinsasers klein zijn en geen meerdere compartimenten hebben. In humanitaire instellingen, kan klein dorp, sector / blok of camp-level afscherming mogelijk maken voor meer naleving van het voorgestelde protocol, maar ten koste van sociale effecten van de langere termijn geactiveerd door scheiding van vrienden en familie, gevoelens van isolatie en stigmatisering. Het belangrijkste is dat accidentele introductie van het virus in een groene zone kan resulteren in snelle transmissie en verhoogde morbiditeit en mortaliteit zoals waargenomen in geassisteerde zorgfaciliteiten in de VS.26

De afschermingsbenadering is bedoeld om stress op het gezondheidszorgsysteem te verlichten en de negatieve economische gevolgen van langetermijnbewerkingsmaatregelen en lockdowns te omzeilen door de meest kwetsbaren te beschermen. 1.24,25 implementatie van deze aanpak zal een zorgvuldige planning, aanvullende middelen, strikt betrekken, Houding en sterke coördinatie met meerdere sector, die bureaus vereisen om de potentiële repercussie te overwegen bij populaties die collectief fysiek en psychisch trauma hebben ervaren, waardoor ze kwetsbaarder maken voor ongunstige psychosociale gevolgen. Bovendien is de nadenkende overweging van het potentiële voordeel ten opzichte van de sociale en financiële kosten van de implementatie nodig in humanitaire instellingen.

  • Specifieke psychosociale ondersteuningsbegeleiding tijdens COVID-19, omdat specifieke vakgebieden buiten het bereik van dit document liggen.

Referenties

  1. Favas, C. Guidance for the prevention of COVID-19 infections among high-risk individuals in camps and camp-like settings pdf icon[465 KB, 15 pages]external icon. London School of Hygiene and Tropical Medicine, 31 March 2020.
  2. Maysoon, D, Zandvoort K, Flasche S, et al. COVID-19 control in low-income settings and displaced populations: what can realistically be done?external icon. 2020. London School of Hygiene and Tropical Medicine.
  3. Centers for Disease Control and Prevention. Groups at Higher Risk for Severe Illness. Content source: National Center for Immunization and Respiratory Diseases (NCIRD), Division of Viral Diseases. Last content review 14 May 2020.
  4. UNHCR Statistical Yearbook 2016external icon.
  5. UNHCR -Rohingya Refugee Response/Bangladesh-Joint Government of Bangladesh-UNHCR, Population Factsheet. Annex I and II. March 31,2020. Sent by email.
  6. The Sphere Handbook. Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response, 2018 editionexternal icon.
  7. Butler, N., Tulloch. O. Anthrologica, 2020. Social Sciences in Humanitarian Action pdf icon[275 KB, 8 pages]external icon.
  8. Blum, L.S., Yemweni, A., Trinies, V. et al. Programmatic implications for promotion of handwashing behavior in an internally displaced persons camp in North Kivu, Democratic Republic of Congo. Confl Health 13, 54 (2019). https://doi.org/10.1186/s13031-019-0225-xexternal icon.
  9. Cronin AA, Shrestha D, Cornier N, Abdalla F, Ezard N, Aramburu C. A review of water and sanitation provision in refugee camps in association with selected health and nutrition indicators–the need for integrated service provisionexternal icon. J Water Health. 2008;6(1):1-13. doi:10.2166/wh.2007.019.
  10. Nyoka R, Foote AM, Woods E, et al. Sanitation practices and perceptions in Kakuma refugee camp, Kenya: Comparing the status quo with a novel service-based approachexternal icon. [published correction appears in PLoS One. 2017 Dec 19;12 (12 ):e0190129]. PLoS One. 2017;12(7):e0180864. Published 2017 Jul 13.
  11. Working with Persons with Disabilities in Forced Displacement pdf icon[343 KB, 28 pages]external icon: Need to Know Guidance 1. 2019.
  12. IFRC, UNICEF and WHO. Social Stigma Associated with COVID-19: A guide to preventing and addressing social stigma associated with COVID-19external icon.
  13. Sethi S, Jonsson R, Skaff R, Tyler F. Community-Based Noncommunicable Disease Care for Syrian Refugees in Lebanonexternal icon. Glob Health Sci Pract. 2017;5(3):495-506. Published 2017 Sep 28. doi:10.9745/GHSP-D-17-00043.
  14. Akik C, Ghattas H, Mesmar S, Rabkin M, El-Sadr WM, Fouad FM. Host country responses to non-communicable diseases amongst Syrian refugees: a reviewexternal icon. Confl Health. 2019;13:8. Published 2019 Mar 22. doi:10.1186/s13031-019-0192-2.
  15. Rehr M, Shoaib M, Ellithy S, et al. Prevalence of non-communicable diseases and access to care among non-camp Syrian refugees in northern Jordan. Confl Healthexternal icon. 2018;12:33. Published 2018 Jul 11. doi:10.1186/s13031-018-0168-7.
  16. UNHCR, Kakuma camp and Kalobeyei Settlement Visitors Guide pdf icon[5.7 MB, 10 pages]external icon.
  17. World Health Organization. COVID-19 Supply Chain System, Requesting and Receiving Suppliesexternal icon.
  18. UNFPA: COVID-19, A Gender Lens: Protecting sexual and reproductive health and rights and promoting gender equality.
  19. IFRC, Prevention and Response to Sexual and Gender-Based Violence in COVID-19, A protection, Gender and Inclusion PGI Technical guidance note pdf icon[560 KB, 12 pages]external icon.
  20. Inter-agency Standing Committee Interim guidance -Technical note. Protection from sexual exploitation and abuse (PSEA) during COVID-19 response. Version 1.
  21. Rashad, M, Farrell, S. April 24, 2020. Reuters, Islam’s holiest sites emptied by coronavirus crisis as Ramadhan beginsexternal icon.
  22. ABP News Bureau, April 24, 2020. Pakistani Imams Overrule Lockdown for Ramadan, 253 Healthcare Workers get Infected with COVID-19external icon.
  23. Operational considerations for multisectoral mental health and psychosocial support programmes during the COVID-19 pandemic, Version 1.1pdf iconexternal icon.
  24. Public Health England: Guidance on Shielding and Protecting People Who are Clinically Extremely Vulnerable from COVID-19external icon.
  25. Van Bunnik, Bram A.D., Morgan, L.K., et a. Segmentation and shielding of the most vulnerable members elements of an exit strategy from COVID-19external icon. University of Edinburg.
  26. Michael TM, Clark S, Pogosjans S, et al. COVID-19 in a Long-Term Care Facility — King County, Washington, February 27–March 9, 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2020; 69:339-342. DOI: http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6912e1

Geef een reactie